SEO, internet a čeština

Autor: nemo | Publikováno: 15. 02. 2007 v 22.49 | Linkuj.cz | Jagg.cz | Topčlánky.cz

Tak jsem narazil na takovou věc. 12. 02. jsem poopravil Petroniův článek o HD DVD. Petronius ho psal dost ve spěchu a tak neměl čas si jej znovu přečíst.

Při té příležitosti jsem si uvědomil, jak je to SEO (Search Engine Optimalisation) zvláštní. Ve škole mě vždycky učili, že by se stejná slova neměla opakovat blízko u sebe. Prostě napsat „Pepa je lepší než Karel, takže Pepa může dostat kolo, které Pepovi teď právem náleží. Pepa si ale určitě vzpomene…“ je špatně. Příliš často se objevuje v textu „Pepa“.

Ve světě SEO je to ale supr. Čím víc se v textu objeví „Pepa“, tím větší šance je, že když někdo do Google zadá toto slovo, stránka autora se objeví na předních pozicích. Možná.

Teď je otázkou, jestli je to dobře. Samotné SEO nikoho k ničemu nenutí. Kdyby všichni psali na internetu „správně“, SEO by fungovalo naprosto bez chyby. Bohužel však mizernému pisálkovi, který si myslí, že umí psát, nejde říct „Přestaň, píšeš mizerně…“. Prostě to nepřijme. No a tím vzniká určitá… diference. Ti, kteří umí psát jsou potenciálně méně úspěšní, než ti špatní. SEO vůči tomu bohužel není imunní. A já si ani nedovedu představit, jak by mohlo.

No a to mě vede k myšlence, že i ty „dobré“ autory to začíná svádět. Začíná je to svádět k tomu, aby i oni psali články s vysokým výskytem klíčových slov. Přestává se psát (psalo se tak někdy?) s ohledem na jazyk a nahrazuje to ohled na vysoký výskyt stejných slov. Rozmanitost se nahrazuje jednoduchostí. Dřívější výhoda, že jedna věc se dá pojmenovat více názvy, je nyní na překážku.

„SEO optimalizovaný“ text se hůře čte, ale o to lépe se najde. Takováto situace může nastat snad jedině na internetu. Je to úžasné médium. No a co s tím? Těžko říct. Svět je nespravedlivý. Nejlepší řešení asi není na straně toho, kdo vyhledává, ale toho, kdo mu říká CO se má hledat.

S Petroniem víme, co to je moc vyhledávače, takříkajíc na vlastní kůži. Příkladem za všechny jsou BAZHAR Wallpapers. Když na Seznam.cz zadáte do kolonky hledat slůvko „wallpapers“, jsme ve většině případů první. Občas máme ale výpadek (ne ovšem naší vinou) a kvůli tomu poklesneme „jenom“ na šesté a nižší místo. Sice jsme stále na první stránce, ale i tak klesá návštěvnost i o 40%. Pouhých pár řádek a takový rozdíl! Je dokonce rozdíl, když potencionální návštěvník vidí nalezené odkazy přímo předsebou, nebo když musí „rollovat“. Skutečná věda.

No a co z toho všeho vyplývá? Vůbec nic. Planeta se stále točí.

3 komentáře k “SEO, internet a čeština”

  1. 1. Lukas22 napsal:

    Ano, je pravda že SEO může zhoršit kvalitu textu, ovšem výskyt klíčových slov v daném článku musí být kolem 5% (max. hranice 15%, někde menší), jinak má tato optimalizace opačný efekt (robot stránku může ignorovat, či penalizovat).

  2. 2. nemo napsal:

    Hm, to jsem si neuvedomil, ze je nejaka hranice (tedy vedel jsem to, jenom se to nejak nedostalo „na povrch“). Diky moc. ;-)

    Kazdopadne si nemyslim, ze to nejak odporuje clanku.

  3. 3. Lukas22 napsal:

    V pohodě :) Článku to neodporuje, myslel jsem to spíš jako takový doplnění.

Zanechat komentář

Pro vložení komentáře musíte být přihlášen.